Skit i antalet kilometer!

Tänk dig att du ska ut och springa. Du bestämmer dig och kliver ut i något spår. Börjar kuta – eller ja, mer jogga. Kroppen känns inte hundra idag. Men du borde springa 5 kilometer. För det gör man ju. Alla springer 5 kilometer. Annars räknas det väl knappast?

Tänk dig att du ska springa för första gången på evigheter. Du bestämmer dig för att ta en tur och plötsligt är den där lilla rösten där – den som påminner om att du borde springa minst 2 – 3 – 4 – 5 kilometer. Du gör allt du kan men du orkar inte 5 km idag. Knappt 3,5. Och det känns skit. För det är inte rätt antal kilometrar.

Jag vill rekommendera er att skita i antalet kilometrar ni springer. Skit i att ens fundera på hur många meter du avverkar. Lägg fokus på att 1. hitta en runda som känns lagom utmanande om du precis ska börja springa eller komma igång efter ett uppehåll. 2. utgå från tid istället för kilometrar när du bestämmer dig för vad ditt pass ska bli just den här dagen. Sträva efter att vara ute i 20 minuter istället för 2 kilometer. Skifta fokus. En bra grej är att tänka att du bara ska springa i 10 minuter, sedan vända. 5-10 minuter är relativt görbart för många att hålla sig i någon form av lunk/jogg/spring. Och genom att lunka/jogga/springa säg 10 minuter åt ett håll så har du plötsligt skrapat ihop 20 minuter när du är klar eftersom du måste hem också.

Heja!

  1. Josse skriver:

    TACK FÖR ATT DU FINNS! <3
    Du är alltid så klok & ger så mycket energi.
    Jag har en typisk gymkropp som lätt bygget muskler & jag har dessutom korta ben i förhållande till min överkropp. Trots detta har jag börjat att jogga, för att jag tycker att det är lite meditativt.
    Det är min lilla verklighetsflykt & mitt andrum med två barn som är 3år respektive 8 månader.
    Egentligen har jag ingen löparkropp, men istället för att tänka att ”jag har ingen löparkropp/jag är ingen löpare” så tänker jag ”min kropp är byggd för att springa. Jag tycker att det är skönt.” Och så ger jag mig ut. Ibland orkar jag springa 5km, ibland 2.
    Det är så skönt de dagar jag har energi över till att fokusera på mig själv!
    Tack för påminnelsen att jag är duktig oavsett km.

  2. Jennie skriver:

    TACK för denna kloka påminnelse! <3

  3. Josefin skriver:

    Jag var så förut – att jag måste springa ett visst antal kilometer för att det skulle räknas. Sen körde jag runstreak häromåret och satte målet med 20min per dag. Oavsett tempo, oavsett distans. Bara 20 minuter (oftast som du sa – tio minuter bort och sen vänd hemåt). Det ändrade min syn totalt! Nu vill jag inte sluta efter 20 minuter (oftast) eftersom jag tycker det är så kul, men framförallt så är det väldigt sällan jag inte gör det när jag tänkt – 20 minuter hinner man alltid! (I somras sprang jag tex kl 22.30 en kväll eftersom det var supervarmt hela dagen och jag hade inte haft tid tidigare, var så nära att inte göra det men sen tänkte jag att 20 minuter löpning istället för 20 minuter i soffan med mobilen skulle vara SÅ VÄRT DET efteråt och det var det ju såklart! Även om familjen tyckte jag var rätt knäpp…..)

    1. PT-Fia skriver:

      Tack för att du delar med dig! <3

  4. Maria skriver:

    Jag älskar löpning men efter bebis nr 2 o den här galna sommarvärmen är inte benen så pigga som jag önskar. Så jag har skiftat fokus från 5-10 km till mycket lägre! Ibland blir det 2 km o lite styrka efteråt. Ibland 3,5 km i mystempo. För jag har verkligen insett att jag hellre springer kort o har en BRA känsla i kroppen, än plåga mig runt en längre distans o riskera att tappa träningslusten ❤️ Ska dessutom springa lopp ikväll o satsar mer på en härlig känsla än en bra tid ⭐️

    1. PT-Fia skriver:

      Hurra och lycka till med loppet! <3

  5. H skriver:

    Precis detta tankesättet gjorde att jag vågade gå ut och springa! Springer fortfarande på tid och använder appen c25k som också utgår från tid, namnet till trots.

Lämna ett svar till Josse Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..