Önskerubriken: Så kan du ändra din morgonrutin!

Ptfiamorgonk
Jag fick följande önskerubrik av någon av er ”Hur man kan ändra sin morgonrutin till att bli mer njutbar och energigivande än jobbig”. Morgonrutiner ja, i teorin så är det ju enkelt att hitta på mängder med grejer som ska förgylla ens morgon.

Jag menar det är väl bara att strössla sitt nyvakna jag med en kvarts meditation, sträcka ut kroppen på yogamattan, ta en promenad så man får frisk luft, sitta ner och äta frukost i lugn och ro, skriva fem saker som man är tacksam för i en prydlig bok, dricka citronvatten för att kicka igång systemet, äta en grön smoothie med basiska livsmedel för att få en nyttig start, tvätta ansiktet med en ekologisk olja, bara bära väskan på vänster axel, röra sig långsamt för att inte stressa upp sig direkt på morgonen, tugga varje tugga 21 gånger innan man sväljer, investera fem minuter till att boosta sig själv framför spegeln, välja favoritparfymen från doftgarderoben, ta en gingershot, dricka lagom mycket kaffe, ta fem djupa andetag, välja kläder som har snygg passform men inte sitter åt, ha underkläder som gör att man känner sig sexig under i hemlighet och lämna hemmet med lite pondus?

JAG SKOJAR!!!

Gudars i hela lilla vattenpölen. I verkligheten så får man vara glad om man hinner med en hälsorelaterad grej som kan stärka en på morgonen. Men såhär, man kan göra hur mycket eller lite som helst på morgonen oavsett vilket så kan det bli toppen eller botten. Jag tror på följande:

– Inse vilken morgontyp du är. Är du en morgonmänniska som är HURTIG på morgonen eller en zoombie som helst inte går upp alls? Ta hänsyn till det när du skapar din morgonrutin.

– Minimera antalet saker du ska göra. Alltså skit i listan ovan och lägg fokus på det som känns allra viktigast för dig.

– Förberedelse är nyckeln till allt! Hur löjligt det än känns så gör det lilla som i att ladda kaffebryggaren och ställa fram koppen och det stora som i att packa, förbereda mellanmål, kolla upp resväg om du ska till en ny adress etc.

– Gör något för att vakna till. Här kanske du unnar dig en iskall dusch, en ingefärshot, fem minuters yoga eller bara skakar kroppen intensivt.

– Svara inte om någon ringer. Det pajar ju allt! Låt morgonen vara en frizon från andra människor. Ring upp när du har kommit iväg och landat på bussen etc.

– Planera in frisk luft någonstans. Vi vet att vi blir piggare om vi får en stund i friska luften än om vi går direkt från hemmet till bussen till jobbet. Se om du kan promenera en bit till jobbet eller hoppa av en station tidigare eller ta på dig en arbetsuppgift som ger frisk luft på förmiddagen.

Ungefär så!

  1. Alltså du är helt klart en av mina få (!) favoriter i bloggvärlden! Så uppfriskande med dina inlägg som bjuder in till att kolla lite inåt och utgå därifrån 🙂 Stor kram!

  2. Förut hade jag lyxen att låta morgonen pågå i lugn och ro 1,5 timme innan jag behövde åka hemifrån. Sen fick vi barn och det ändrade allt. Nu ska man inte bara hinna med sig själv utan även klä på, ge frukost och skjutsa till förskolan. Planering och förberedelse är A och O numer, att lägga fram kläder och packa med allt som behövs redan på kvällen innan. Annars skulle jag nog säga: skippa snoozen och kliv bara upp, hur jobbigt det än känns. Minskar risken att försova sig eller att behöva tokstressa iväg för att man sov för länge.

  3. Just det här har jag nog ens aldrig varit med om 🤔 och jag förstår inte hur folk inte får det att funka 🤔 jag menar absolut inte att gå på ngn men för mig är det snarare tvärtom, jag trivs när jag vet att jag har mkt inbokat och kan bocka av grej efter grej, då slipper jag tänka – jag är en övertänkande i många skeenden och vill gärna slippa tänka. Just nu när jag är student så har jag definitivt inga problem med morgonrutiner – går upp 06 varje morgon oavsett vardag eller helg. Men för mig har det alltid handlat om att prioritera.

  4. Det ger en tankeställare och att fundera lite på vad jag gör på morgonen, kan jag göra annorlunda, och som du säger det kan vara en liten sak, gör det inte till något avancerat bara för att det ”ser bra ut”…

  5. I vanliga fall pågår min norgonrutin hela vägen en timme in på arbetsdagen. Vaknar 05:40, upp klä sig, borsta tänder och sminka sig, ta ryggsäcken som är preppad med allt jag behöver för dagen. Iväg till jobbet på sjukhuset. Byta om, lämna matlåda i kylen, ta en kopp landstingskaffe och sen läsa på om mina patienter. Prata ihop mig med min uska och kl 08 är det dags för morgonmediciner. SEN kan vad som helst hända.
    Vill egentligen bara säga att även för oss skiftarbetare kan man ha en bra och trevlig morgonrutin även om den inte KAN innefatta morgonpromenad, lugn stund hemma med tidningen osv.
    Kram!

  6. För mig som alltid har varit en #morgonpiggjävel så är det mer en utmaning att sova så länge som jag behöver. Mitt tips för att slippa stressa är dock att, även om du är morgontrött, ändå vakna en liten stund innan alla andra, då kan jag tänka över dagen i lugn och ro, packa väskor, förbereda frukost, göra en kopp te. Jag tänker mycket mer effektivt utan två barn som lever om och kräver min uppmärksamhet och då får jag känslan av att ligga steget före vilket räddar hela dagen.

  7. Jag har en ganska enkel morgonrutin, det finns bara 2 heliga punkter. Morgonpromenaden med hunden, för han måste ju ut (stort plus på det!) och mitt te. Sen är jag öppen för kompromisser men de där två är inte förhandlingsbara.

  8. Haha! Tack Fia! Även fast jag inte har barn så är mina arbetsdagar sjukt krävande och jag är tidigt på jobbet. Jag har länge försökt skapa en morgonrutin, men det stressar mig nästan bara mer, dessvärre. Haha! Kram på dig!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..