Vilka hälsosamma val gör du i din vardag?

ptfiastretch
Allting inom hälsa och välmående kan kännas så förbannat stort. Som att ORKA GÅ TILL GYMMET. Som att lära sig att tycka om grönkål för att det är så väldigt nyttigt. Som att hitta en hälsosam rutin som man mår bra av. Som att hitta träning som fungerar i vardagen. Som att lära sig att hantera stress och så vidare. Det är stora grejer som kräver sin energi och engagemang. Sådant gör man inte hur lätt som helst när som helst. Så idag vill jag lyfta det lilla hälsosamma som gör stor skillnad för en själv.

Jag brukar cykla till jobbet istället för att åka kommunalt. Jag brukar ta ett medvetet beslut om jag ska lyssna på något eller om jag behöver tystnaden för att reflektera när jag promenerar eller åker någonstans. Jag övar på att inte säga ja direkt någon bjuder in till något, erbjuder något, vill något – hur roligt det än är så tar jag emot det och låter det landa lite och se om det går in i kalendern, om jag vill, om det passar i tiden, om det är rimligt och så vidare. Jag har börjat välja veganskt eller vegetariskt när jag äter ute för att det nästan alltid finns riktiga goda alternativ och för att jag vill äta mer vego.

Små grejer som gör mycket för hälsan och välmåendet alltså. Vilka små hälsosamma val eller handlingar gör du?

  1. Förlåt för lite kritik nu. Det känns som du tar upp detta koncept nästintill dagligen. Det är ett jättefint motto och tanke bakom, men bara upplever att de blir väldigt upprepat. Lagom är bäst, allt räknas, och perfektion behövs inte för att vara träning. Ville bara ge de lite som konstruktiv kritik. Kanske finns de andra vinklingar inom begreppet lagom är okej? För detta känns snart väldigt uttjatat och man har förstått budskapet i det.

  2. Massor med grönsaker och vatten. Vegetarisk mat, inget rött kött. Inget socker (för magens skull, får ont i magen av socker). Röra sig varje dag, känna efter vad kroppen önskar, yoga, lugna eller raska promenader eller löpning. Ute varje dag, gärna i naturen. Lugn och stillhet och tid för eftertanke. Tid med barnen.

  3. Jag har blivit mycket bättre på att aktivt göra små åtgärder för att må bättre, men den största och viktigaste åtgärden jag har gjort är att jag har slutat förklara mig hela tiden. Om jag inte vill följa med på saker räcker det att svara ”Tack, men jag hoppar över den här gången!” Jag måste inte svara en lång harang om varför jag inte kan. Det är en otrolig lättnad! 💕

    1. Vilken fantastisk bra idé! Det är verkligen så utmattade att alltid känna att man måste döva samvetet genom att förklara sig och få andra att förstå eller acceptera. Det är bättre att släppa alla förklaringar. Det endast för sin egen skull ändå.

  4. Äter nästan bara vegetariskt, svenskt och väljer livsmedel/frukt/grönt efter säsong. Försöker att prioritera att umgås med min man framför hushållssysslor och måsten för att få mer kvalitetstid ihop. Övar på att tacka nej till personer och saker för att ta mina egna behov först trots att det ger dåligt samvete.

  5. Äter mindre kött och mer grönt, mår bra av det, väljer aktivt bort det röda köttet och ser bara fler möjligheter vad gäller lunch och middag. Någon form av rörelse varje dag behöver min mage och mitt psyke för att hålla balans, kan vara en lugn promenad med lillasyster i vagnen, löprunda, gym eller yoga/meditation när barnen somnat. Det lugnet. Så skönt! Kram fia du är bäst!!

  6. Jag har börjat göra en låda med grönsaker att ta med tillsammans med frukostmackan. Samma macka som innan men det mättar längre och magen funkar bättre. Mediterar mha en app. Superenkelt men 10 min per dag gör underverk för humöret och stressnivåerna.

  7. Jag hade som mål under 2018 att våga vara mer öppen i mina känslor, och det lyckas jag verkligen med. Har aldrig gråtit så mycket som det här året, så befriande. Kan fortfarande ha svårt att acceptera att jag har dåliga dagar, men jobbar stenhårt med det.

  8. Ser till att de nedersta stegen på behovstrappan ombesörjs dagligen. Sömn, mat, dryck, träning – går inte att slopa något av dessa. Pausar, sträcker på mig, låser dörren till mitt kontor och yogar och mediterar en stund. Äter massor med grönsaker och försöker hålla mig low carb pga migränproblematik. Skriver dagbok online där jag MÅSTE skriva något som varit ”näring” varje dag oavsett om hela dan känts skit. Då blir det att himlen var vacker eller att kramen med lillisen efter skolan var mysig.

  9. Hmm… Har bestämt mig att vakna 2min tidigare så knipträning nr1 blir av! Maken o jag har bestämt att jag får 30min till träning/egentid när han kommer hem från jobbet. Jag är fl nu med en 3-månaders o 2 äldre barn under 4… Maken lagar mat med bebis o de andra kollar Tv då.

    Försöker rolla min onda rygg några gånger/dag.

    Tackar alltid för mina barn, man o min hälsa innan jag somnar!

    Väljer fisk när jag äter ute för äter lite för lite fisk generellt…

  10. Kloka tankar Fia! Jag gör som du, cyklar/går till jobbet, funderar om jag vill lyssna på något eller ha tystnad. Sen ser jag även till att röra på mig, alltså sträcka ut kroppen, stretcha, rulla axlarna, handleder, fötter osv när jag sitter mycket. Om jag jobbar vid datan tillexempel. Jag tänker på vad jag stoppar i mig, äter för det mest vego men även där kan man ju tänka till på vad man ska äta när. Ser till att äta riktig frukost, lunch och middag och mellanmål däremellan om jag behöver. Försöker inte ha så mycket skärmtid och sen en grej som jag vill börja med – träffa min familj och släkt oftare. Man glömmer lätt bort nära och kära i vardagsvimlet men jag vill bli bättre på att höra av mig och träffa dom. <3

  11. Väljer i princip alltid trappor före rulltrappa eller hiss när alternativ finns. Sen försöker ja tänka smart om min sömn – svårare men lite tanke är bättre än ingen!

  12. Jag brukar höra av mig till någon släkting nästan varje dag. Kanske inte ringa, men skicka ett sms till mormor eller ett meddelande till någon av mina bröder. Jag studerar på annan ort, så träffar dom inte så ofta. Något jag märker gör en oerhörd skillnad för mitt humör är ifall jag får in på instagram eller inte. Jag undviker den appen när jag känner mig nere, för dom gångerna får jag inget gott av att gå in där. Det tycker jag är ett hälsosamt val. Jag har rensat bort väldigt mycket när det kommer till sociala medier. Tycker det är så mycket hets idag när det kommer till utseende, kläder, hälsa och träning och allt sånt. Det beror väl förstås på hur lättpåverkad man är med. Tycker det är uppfriskande att komma in här och läsa! 🙂 Sen är jag väldigt högkänslig, så har börjat vara noggrann med att få in egentid efter en dag bland folk (som jag älskar att vara bland). Det har hjälpt mig!

    1. Jag har också medvetet valt bort instagram och Facebook. Har inte varit ”ute” på sociala medier/kanaler på över ett år och jag mår så mkt bättre utan den hetsen och stressen som jag upplever att det gav mig. Men det gör också att jag inte vet så mkt om vad andra gör och om det hänt ngt men jag tänker att om det hänt något viktigt så får jag reda på det ändå…om det är meningen att jag ska veta det☺️

  13. Jag försöker känna in dagsformen för att avgöra på vilket sätt jag ska ta mig an dagen. Jag försöker alltid ta mig utomhus varje dag för att andas frisk luft/ta en liten promenad.
    Jag tackar inte heller alltid ja direkt, utan ber om att få tänka på saken och återkomma närmare.
    Jag försöker äta ca var tredje timme för min kropp behöver det.
    Jag försöker få mycket återhämtning i form av lugn och ro i ensamhet. Typ så!

  14. Är vegetarian. Dock mest för djurens skull.
    Äter inget socker på vardagarna (målet är så iaf 🙂
    Tränar ca 3 ggr i veckan och känner att jag mår så bra psykiskt av det. Och fysiskt.
    Sover alltid 30 min efter jobbet pga helt slut av stressigt jobb. En liten grej som motverkar det iaf.

  15. Jag cyklar de tre kilometrarna till bussen varje morgon (och hem igen såklart). Jag äter mellanmål på eftermiddagen för att få mer energi. Jag följer bara bloggar och instagramkonto som står för välmående (på riktigt), ärlighet och verklighet istället för de som stressar och hetsar. Jag säger nej om jag inte känner att tiden eller orken finns. Jag går promenader. Jag prioriterar saker som känns viktigt på riktigt (som att åka till stallet och pussa på världens bästa mule)♥

  16. Ett av mina mest hälsosamma val i höst har helt ärligt varit att börja följa din blogg! Jag Skulle kunna rensa bort alla andra bloggar i min lista & bara följa din! Du sticker ut i bloggvärlden eftersom du känns så genuint jordnära och du verkar verkligen ha ett sunt tänk (som inspirerar!!) vad gäller allt inom träning, välmående och mat. Sluta aldrig blogga ❤

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..