Det här ska jag göra för att må ännu bättre!

Som jag skrev igår så sade kroppen ifrån och skapade feber – jag ser på det så eftersom jag vet att jag saknat återhämtning den senaste tiden. Och jag vet att jag behöver hitta plats för vila i min vardag. Men hur hittar man den platsen med en ettåring och företag? Jag tänker att det finns några små saker som jag kan göra redan nu, utan att vara för ambitiös och försöka göra massor. Jag vet ju att vår vardag kommer att ändras i och med att Edith börjar så smått på förskolan i december, fram till dess gör jag några små justeringar.

» Har bokat in syrran (som ÄNTLIGEN kommer hem från Kanada!!!) för en supermegalång behandling. Ska alltså få ansiktsbehandling, massage, skrubb och zonterapi. Allt på en gång. Har tänkt göra något sådant här länge men inte kommit till skott. Nu blir det allt på en gång istället = ultimata vilan.

» Har skapat någon dum vana att stanna kvar i soffan en stund efter att Kim gått och lagt. Det i sig är väl inte hela världen, men jag slösurfar ju bara! Ett sätt att få egentid och varva ner såklart men ett dåligt sätt. Om jag nu ska sitt kvar en stund så vill jag läsa. Ska få in det nu. Eller ännu hellre bara gå och lägga mig direkt.

» Som fortsättning på punkten ovan, har börjat gå och lägga mig senare (lägger mig vanligtvis vid 22ish men nu drar det åt 23-23.30 vilket blir för få timmar. Ska försöka lägga mig tidigare helt enkelt.

» Försöka att kvällsjobba mindre. Dra ner så det i vart fall inte blir varje kväll.

Det får vara allt för nu. Vad gör ni just nu för att må bra? 

 

  1. Alltså det där sena slösurfandet man håller på med. Så ovärt och beroendeframkallande egentligen, jag själv är helt hopplös och borde minska/sluta men det är så skönt med egentid efter hektiska dagar med två småbarn. Resultatet blir för lite sömn och att jag inte tittar på de tvserier jag har tänkt.

  2. Försöker vara snäll mot mig själv just i denna period som mammaledig med en fem månader gammal bebis. Går på ”mamma-träning” i grupp en gång i veckan men i övrigt lägger jag tid på att få långa promenader och frisk luft varje dag. Detta är mitt ”good enough” just nu när sömnen är mindre än den borde.
    Försöker också att strunta i allt extra plockande och ordnande hemma på dagarna utan försöker fokusera på att vara närvarande med min bebis och njuta av våra aktiviteter. Stressen över sysslorna hemma kan annars ta över mitt välmående om jag inte aktivt jobbar på att strunta i det ☺️
    Gillar din blogg så mycket just för att den uppmuntrar till att vara snäll mot sig själv ☺️

  3. Jag som alltid varit morgonpigg och uppe med tuppen har hamnat i en period där kroppen kräver 9-10 timmars sömn för att fungera. Först var jag förfärad (hur skulle jag hinna allt?) men det var bara att acceptera faktum, min kropp kräver stora mängder sömn just nu! Jag antar att den mentala stressen över att inte kunna kontrollera det hela släppte när jag accepterade just det, att det inte fanns något jag kunde göra förutom att lyssna på kroppens behov. Jag doktorerar och med viktiga milstolpar i den nära framtiden så blir det långa dagar med mycket plugg (även helger och kvällar), precis som för de som driver företag är det otroligt svårt att säga ”nu är jag klar för dagen” för det finns alltid en hel hög med saker att ta itu med. Jag tolkar min sömnsituation som min kropps sätt att kräva återhämtning då jag själv brustit i att ge mig vila och ledighet.

  4. Har den senaste tiden känt att det varit för mycket på jobbet och att kroppen börjat säga ifrån. I fredags tog jag mod till mig och pratade med chefen, han agerade direkt genom att stoppa alla projekt och börja styra upp så att det ska bli bättre för mig. Är så tacksam att äntligen ha fått en bra chef och att jag faktiskt vågade säga till!

    I övrigt försöker jag stanna upp mer och faktiskt njuta av saker och inte hela tiden vara på väg till nästa grej. Har nästintill helt plockat bort sociala medier, försöker umgås mer med mina hästar och njuta av dem på ett annat sätt än jag gjort de senaste åren, läsa böcker, tugga maten sakta och faktiskt känna vad det smakar. Känns bra och som att en är på rätt väg efter ett kämpigt år i backspegeln. 🙂

  5. Jag vill vara utomhus varje dag. Jag vill ligga 10-15 minuter på spikmattan innan natten. Jag vill förmiddagsvila tillsammans med min halvåring. Jag vill smörja ansiktet med serum. Jag vill inte ta allt på så stort allvar utan, som Ida skrev, skratta åt det. Jag vill så småningom börja med något yogapass här och där.
    Så får vi se vad som blir av. Varje dag blir det ju något av ovanstående.
    Kram!

  6. Hej! Jag jobbar som chef och skulle kunna jobba dygnet runt, vilket jag givetvis inte gör. Jag kämpar ständigt med att prioritera återhämtning, men det är inte lätt alltid. Vill efter två år i denna position dela med mig av mina tips:
    1. (Om möjligt) bestäm vilka 1-2 kvällar du kvällsjobbar OCH hur länge. De återstående kvällarna: planera in något litet varje dag som ger dig energi. Kan vara ett bad, läsning, 10 min meditation på youtube etc.
    2. Skratta åt det. Det är lätt att fasta i sin otillräcklighet och ta det på stort allvar. Upplever att stressen blir värre då. Försök skratta åt det, du gör så gott du kan.
    3. Good enough – lättare sagt än gjort för alla ambitiösa men kan inte upprepas nog.
    4. Du och många med dig kämpar verkligen för att få allt att funka. Kom ihåg att belöna dig själv för alla framsteg men också allt kämpande! Ge dig själv en promenera, blommor och choklad och säg ”grymt bra jobbat!!!”
    Lycka till <3

    1. Åh, detta skulle kunna vara jag!
      Fina bra konkreta tips som jag försöker leva med men i perioder ”tappar” i min iver över att göra ”bara lite till, bara denna veckan också, sedan blir det lugnare”.
      Tack för påminnelsen!
      Vill lägga till att skaffa en bundsförvant som kan se objektivt på insatsen man gör, hjälpa till att bromsa och inse framstegen.

      1. håller med dig <3 men lugnet kommer ju inte så det gäller att hitta tips för att leva här och orka med… Jättebra komplettering!

  7. Har inte varit utbränd men sedan barn nr 2 kom så har jag stressat mer än vad jag nånsin gjort och det resulterade i en rad olika fysiska symtom. Så nu är det slut med det. Håller på att försöka göra en stor förändring men det tar tid och jag halkar ofta tillbaka till gamla vanor. Men min kurator sa att jag måste vara mer snäll mot mig själv. Så det är mitt mål! För är jag mer snäll mot mig själv så kommer allt det andra automatiks har jag märkt. Men jag försöker gå ut, boka lite behandlingar, köpt nya produkter till kroppen, ska va med i en kör och sjunga nu till advent, försöker röra på mig när tid och ork finns samt lyssnar nästan alltid på kroppen på kvällen och lägger mig tidigt.

  8. Hej!
    Vad klokt av dig Fia! Tror verkligen kroppen säger ifrån. Och så måste man lyssna på den. En lärdom jag fick då jag också var utbränd för två år sen. Ibland behöver jag bra vara själv en hel helg.

    Något jag har kämpat med är min syn på min kropp. I samband med min sjukdom gick jag upp 15 kg, de kom plötsligt och snabbt. Utan ändring i kost. Men har förstått att det är vanligt med viktuppgång med alla stresshormoner. Även om man ju ”ska” tycka om sig själv oavsett form så gör inte jag det. Sorgligt men sant. Så jag har nu tagit hjälp av en PT och jag hoppas få rätsida på kost, träning, helheten. Allt handlar inte om vikten utan om känslan.

    Vill avsluta med att säga att jag tycker du är en så bra förebild. Heja!

  9. Åh, bra inlägg! Älskar sånna här tankar! Jag sätter fler och fler gränser mot vad jag accepterar av andra i min närhet, jag ser till att få myyycket egentid, jag ser till att vara utomhus varje dag (gärna i grönområden), jag ser till att backa från ”måsten/att göra grejer” så fort kroppen säger ifrån. typ så!

    Sen vill jag bara säga att jag tycker så mycket om din blogg! Och din insta-story! Mysigt, genuint, snällt och tillåtande! Heja dig!! (Och Elin!)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..