Fråga mig något!

ptfia8edith
Vad gör man när man har en blogg och saknar ord? Jag har alltså ingenting att skriva. Det är tomt. Har bläddrat igenom mobilens kamerarulle och vill egentligen använda flera bilder men har inte riktigt orken nu. Har bläddrat igenom alla utkast som väntar på att få bli utkast men har ingen känsla för något utav dem. Det är alltså tomt på ord. Kan högst troligt bero på att jag är SVINHUNGRIG.

Både jag och min man är frustrerade över att vi inte riktigt lyckats knäcka koden till vardagen med barn än. Eller rättare sagt hur man lyckas hinna/orka handla mat, laga mat och skapa matlådor till nästkommande dags lunch. Vi går båda och muttrar i den något tomma kylen. Idag höll en av oss på att få ett micro-utbrott pga att osten var slut. Visserligen är det alltid en rimlig reaktion, men kanske något i överkant. Nåväl, några ord hade jag visst.

Men skit i det. Fråga mig något! Se det som en variant av frågestund eller vad som. Fråga mig något så svarar jag i kommande inlägg. Ni vet hur man gör. Kram och tack och kram!

  1. Hej! Jag upplever att många av mina relationer är väldigt ytliga och att det är svårt att gå från bekantskap till vänskap, och vänskap till nära vänskap. Har du några tips för hur man skapar närmare relationer med bekanta och vänner?

  2. Hur ser du på festande? Jag vet att du inte dricker så mycket nuförtiden, men har anat att du varit ute lite grann för några år sedan. (Ingen värdering alls utan bara ett antagande, rätta mig om jag är ute och cyklar) Är själv student och det finns många tillfällen för fest och alkohol om man säger så. Jag känner ingen press på drickandet i sig utan tycker det är skitroligt, men min fråga är egentligen vad som är ”lagom”? Hur förhåller man sig till alkoholen? Jag vet ju att det inte är hälsosamt att dricka sig berusad, det kan nog ingen säga att det är, men samtidigt är det väl ohälsosamt att känna ångest av att då och då (om det inte är för ofta) göra det? Eller bör man alltid vara måttlig i drickandet? Jag är i övrigt en tränande tjej som gillar att röra på mig, äta bra mat och unna mig titt som tätt. Kan man “unna sig” en fylla på samma sätt som en go tårta? Man ska ju inte få dåligt samvete av att äta något sådant, men är det samma sak med alkohol? Får alltid dåligt samvete efter en utekväll (som kanske varit jätterolig) och som följs av en väldigt stilla ”dagen efter”vilket känns tråkigt, men samtidigt kan ju ingen säga att fyllan är något positivt för kroppen?
    Kan tilläggas att jag kanske festar ordentligt ca 2 ggr/månad.
    Hur ser du på detta? Du har alltid så kloka tankar och tänker att du kanske har några bra svar på mina funderingar, STOR KRAM!

  3. Hej!
    Har du några tips på hur man kan hantera stressiga situationer utan att börja må ”dåligt”?
    Har nyligen bytt jobb, till ett jobb som länge varit en dröm. Det är en plats jag verkligen vill vara på och det känns så roligt för det mesta. Har varit där i 2 månader nu och upplever fortfarande att det är såå stressigt. Det är inte bara jag som tycker det utan även mer erfarna kollegor. Flera har uttryckt att man lär sig att hantera det. Min fråga är egentligen Hur? Hur kan man hantera stress/ett högt tempo på ett bra sätt? Som det är nu har jag ont i magen/huvudet nästan dagligen efter jobbet. Känns inte hållbart i längden men skulle tycka det var supertråkigt att ge upp nu! Kram!

  4. Hej! Hur får man en kompis som inte är särskilt taggad på träning att börja träna? Tror det skulle vara bra för henne på alla sätt då hon verkar lite nere och det är ju bra för alla att röra på sig – its a fact. Den här personen rör knappt på sig alls och jag tror hon skulle behöva få in det i sin vardag. Hon verkar dock inte särskilt motiverad när jag föreslår att hon kan träna när hon känner sig ensam eller uttråkad. Har du några tips?

  5. Hej Fia! Har du några tips på bra post-graviditetsövningar en kan göra hemma som tränar hela kroppen? Tack för fin inspiration. /Ellen

  6. Har kommit till den fasen att jag hatar att äta frukost. Ingenting smakar. Har du några tips på vad man kan göra? Jag är vanligtvis en frukostperson, men nu har jag helt tappat det..

  7. Dina bästa tips för en livsstilsförändring! Som kan hålla över tid? Om man vill bli lättare, piggare starkare?

  8. Hej!
    Tack för en superbra blogg! Ditt sätt att avdramatisera det här med träning och mat har verkligen fått mig att förstå att lite är bättre än inget. Nu till min fråga. Eller egentligen en önskan om ett separat inlägg: för att överhuvud taget få till någon slags träning (har två små barn och jobb o typ ingen tid över) har jag bestämt mig för att träna på jobbets väldigt enkla källar-gym – typ två ggr i veckan o ca 30 min per gång. Skulle du kunna ge förslag på hur man skulle kunna lägga upp ett eller ett par sådana pass? Det finns några få maskiner, fria vikter, matta och pilatesboll att tillgå. Jag är inte i bra form efter senaste graviditeten… tusen tack på förhand!

  9. Hej!

    Du har tidigare skrivit om & pratat i podd om att du kommer från en familj där ni inte pratade så mycket om känslor. Praktisk kärlek framför emotionell osv. Jag känner igen mig i detta och undrar hur du hanterar detta idag? Försöker du få dem att prata mer känslor? Hur gör du i så fall? Eller har du bara accepterat det och jobbar på att göra det med dina barn i stället? Har även en sambo som har svårt för det här med att prata känslor och jag är ingen expert heller – hur kan vi bli bättre?

    Tack för en grym blogg!

  10. Hej! Alltid gillat din blogg men är ganska trött på inspirationsbristen. Dvs vanligt förekommande inlägg om ”vad tycker ni jag ska skriva om” ”jag behöver tips om vad jag ska skriva om” ”jag har inget roligt att skriva om”. Även om det är skitbra att efterfråga feedback så tycker jag är blogg-torkan är mer eller mindre återkommande och tycker personligen att inlägg med rubriken ”ordbajs” skapar en känsla av just det – ett icke-genomtänkt inlägg som skrivs för utfyllnadens skull.
    Nu låter det väldigt hårt och det är inte syftet, men jag tror att det är bra att ta en tankeställare och kanske skapa ett ytterligare ”nytt” spår/ämne på bloggen för att det ska bli mindre av det jag skrivit om.

    Tex:
    – dagens matbild
    – dagens/veckans fundering
    – fina/inspirerande bilder (ej bilder på text utan verkliga bilder, tagna med engagemang)
    – mer ingående om hälsa dvs fysiologiska aspekter till hälsa (tex fettbalans, hormonell obalans och andra saker som skapar ohälsa utöver kost och träning)
    – veckans Edith- händelse

    Osv, helt enkelt några nya konstanta teman att falla tillbaka på.

    1. Tusen tack för konstruktiv kritik! Uppskattar att du tog dig tid att skriva – och supertack för jättebra förslag!! Angågende ordbajs-inläggen så är det en av de återkommande inläggen som folk säger sig uppskatta allra mest, just att det är skrivet rakt upp och ner från nuet. Det är en smaksak såklart. Sedan är jag i lite av en svacka där inspirationen tryter eftersom det är fullt upp på många plan, det brukar ju gå över så hoppas att det flyter mer snart. Alla era tips hjälper verkligen. Kram!

  11. Hej! Jag är en träningsgalen tjej som tävlar mycket i löpning och skidor. Det har varit mindre nu på sista tiden med det, och jag har försökt köra lite mer styrkebaserad träning. Jag har länge haft en inre stress som är väldigt jobbig, men jag har svårt att veta var denna stressen kommer ifrån. Jag har även svårt att veta hur mycket jag ska äta? Hur mycket ska man äta om man tränar i stort sätt varje dag och ibland flera gånger om dagen? Jag har riktigt svårt att veta vad kroppen behöver. Har svårt att känna hunger och får panik om jag inte har tränat. Hur hanterar man den här typen av stress och hur ska man äta. Jag upplever att jag tillslut äter inget och sedan allt. Även om jag försöker ha regelbundna mattider. Hur kan man få bort den där känslan av att man känner sig otränad ifall man inte kan träna? Tacksam för svar och hur tänker du kring detta?

  12. Hur gör ni för att natta Edith? Vaggar ni henne? Sitter stilla och myser tills hon somnar eller kan ni lägga henne i sängen och så somnar hon själv? vi kämpar för att få vår dotter på ett år att kunna somna i sin säng ( självklart är vi hos henne men det tar ändå ca en och en halv timme tills hon somnar) utan att vagga henne för att jag har fått väldigt ont i ryggen av att gå i timmar varje dag för att få henne att somna.

  13. Hur hinner du att städa? Eller har du det rörigt omkring dig? Gör du det innan du gå och lägger dig, medans Edith sover, innan hon går upp eller när hon är vaken och drar ut allt igen? Nu blev det fler frågor

  14. Hej! Vad är dina bästa tips/övningar etc. om man lätt får ont i benhinnorna, vadmuskeln på insidan och ovanför inre fotknölen? Jag har tidigare haft stressfraktur i skenbenet och höftled/lårben. Så fort jag sätter igång med lätt jogg/varvar gång med jogg. Så får jag känningar efter en stund. Speciellt på benet några cm ovanför inre fotknölen. Har ortopediska fotbäddar, bra skor osv. Ska det verkligen vara så här?

    Kan anorexin jag hade i 7 år vara en bidragen faktor? Har lätt benskörhet pga det. Väldigt lite och inget som behöver medicineras dock.

    Vill så gärna kunna springa igen men känns som jag får ge upp den drömmen. ❤️

  15. Hej!

    Har under några år gått ner mycket i vikt, gått upp igen, gått ner osv. Blandat med en utmattningsdepression och stress så är jag överviktig igen och det känns som att min kropp intw svarar mer nu. Och minsta lilla stresspåslag så verkar min kropp bara vilja lägga på sig massa fett igen. Har mycket bukfett och mår väldigt dåligt över detta. Har du något tips till mig? Jag har kommit långt på vägen, lyssnar på mig själv, äter och tränar av egen vilja och stressar betydligt mindre men det känns ändå som att min kropp inte vill följa med mitt huvud riktigt. Är osäker på om jag gör något fel eller hur jag ska få min kropp att inte lagra fett hela tiden. Det stressar såklart mig att det inte händer något och då triggar man ju sig själv med vilket är sjukt jobbigt i sig.

    1. Hej!

      Så jag känner igen mig, är i samma sits. Och det är galet svårt! Jag blev sjuk för två år sedan och gick upp mycket och fort i vikt. Slutade väga mig när vågen stod på +10. Frustrerande när man inte har kontroll. Jag har ätit bra men kroppen säger liksom nej. Men nu har jag fått nog. Jag har anlitat en PT och fått kost och träningsschema. Men jag har även förstås sett över min livssituation och har lärt mig prioritera och hantera stressen. Men det finns en sak jag inte har kontroll över som ger mig så mycket sorg, jag liksom känner den så starkt. Min längtan efter kärlek och en egen familj.
      Men tillbaka till vikten. Jag vägde mig häromdagen och den stod på +17 kg. Jag fick en chock. Men nu har jag något att utgå från. Ska tilläggas att jag vet att vikten inte är allt.
      Det var nog inga tips direkt. Bara vill säga att du inte är ensam. Försöker tänka på att vara snäll mot mig själv, inte ha bråttom. Och så kan man tänka på att det tog lång tid att bli sjuk. Därför tror jag vägen tillbaka är lika lång. Om du vill kan vi höras vid på mail och peppa varandra?

  16. Hej,
    Hur kan mma börja träna efter en graviditet? Alltså efter 6-8 veckor när man kört mamma Mage och knipövningar. Jag gymade hela graviditeten men nu vet jag inte om det går att köra igång som vanligt? Vad ska man undvika? Kan man träna magen?
    Tack för kul blogg!

  17. Tack för en bra blogg, du gör det riktigt bra! Ett slags andrum…här känner jag ofta igen mig. Tänkte ett bra bloggtips kanske kan vara på tips där man lätt kan byta ut/prova viss mat. Ex, köttbullar med makaroner kan bytas ut mot vegbullar och bättre kolhydrat? Lätta saker i vardagen tänker jag. Byt ut lätta mot bregott typ…hoppas du är med hur jag tänker;)

    Allt gott Fia, ta hand om er!
    Kram

  18. Tack Fia för det första, din blogg är ett andrum till allt annat. För det andra, handla online, mathem tex! Såg att någon annan rekommenderade det också, det ger tid över till vad man än vill lägga det!
    Ta hand om dig!

  19. Hej, vill först bara säga att din blogg är fantastisk som alltid, och vi läsare har full förståelse för att det kan vara svårt att hitta på ämnen att skriva om ibland!
    Jag skulle gärna läsa om dina reflektioner kring hur bloggbranschen förändrats sedan du började blogga (tänker tillbaka på suddiga mobilbilder osv, heh).
    Och kanske tips på dina bästa matställen i Stockholm?

    Kram till dig!

  20. Hej! Efter att varit sjukskriven för utmattning till och från i två år har jag inte riktigt vågat få upp pulsen vid träning. När är kroppen redo för det igen? Kan man bli sämre i sin utmattning genom att stressa kroppen som man gör vid träning? Kroppen känner ju inte skillnad på positiva eller negativa sresshormoner, eller? Vill så gärna få upp min kondition igen men vågar inte riktigt. Hur ska jag tänka?

    Tack för en inspirerande och bra blogg!

  21. Kan du berätta lite om sexlivet som utmattad? Förstår att det är privat, men jag har verkligen noll lust. Äter iofs antidepressiva, vilket har hjälpt mig enormt, men biverkningarna är ju bla minskad sexlust. Tycker att det är skitjobbigt för jag önskar verkligen att jag ville!

  22. Jag har knäckt koden! Handla mat från typ mathem eller mat.se! Man kan sätta sig ner vid datorn när man har lugn och ro någon gång på dygnet, planera och handla smart och uttänkt till alla rätter, man kan få inspirerande tips på maträtter osv. Åsså kommer det hem, och sen är det ”bara” kvar att tillaga. Det underlättar iallafall! Värt att prova tänker jag 🙂

    Fråga/önskning: skriv gärna mer om hur vardagslivet/pusslet ibland brister. Det gav en enorm lättnad att känna att även du kan få frustrationsutbrott pga mat (pga att du känns som en sån som alltid har koll på just maten..) Gillar den ofiltrerade sidan!

    1. Plus ett på att handla online!! Det är så himla skönt att få allt hemlevererat och att slippa gå runt i affären i 1-2 timmar. Även om det ”bara” är några timmar i veckan så har online-handling gett mig mer tid med sambon, vilket jag värdesätter så extremt mycket!

  23. Efter att vi blev föräldrar & skaffade hus prioriterade vi två saker för att få en bra vardag; 1. Städhjälp varannan vecka – guld värt! 2. Vi började handla mat online, typ mathem eller mat.se men även de flesta matbutiker har leverans idag. Nu är sonen snart 3 & gillar att handla så då blir det som en familjegrej, men städhjälp finns kvar 🙂

    1. Så får vi också ihop vårt liv med två små barn där båda jobbar, dvs. både städhjälp och handling online. Vi har lagt upp listor hos Willys (hämtar upp färdigplockade kassar), en lista per vecka med samtliga ingredienser för fyra maträtter för fyra personer och sedan har vi recepten på kylskåpet, bara att plocka ett och köra:) Tips tips!

  24. Vi veckohandlar varje söndag! Vi gör en matplanering för kommande vecka och sen åker vi och handlar det som behövs. Vi sparar utmycket tid på att 1. Slippa komma på vad vi ska äta varje dag 2. Slippa handla flera gånger i veckan. Älskar vår modell och kan inte förstå varför jag la så mycket tid på att handla och fundera ut maträtter flera gånger i veckan förut 😊

  25. Jag vill oxå ha fler inlägg om träning efter graviditet!!!! Efter att ha fått 3 barn på 4år (och alla över 4kg) behöver min kropp hjälp!

    Men oxå tips/tricks hur jag ska få till det i föräldraledigheten med 2 barn som ”bara” går 15h på föris och med en skiftjobbandes man…

    Annars – tips från mig! Kolla in en portion för en tia! God vegetarisk/vegansk mat som är tämligen lättlagad och där det finns veckomatsedlar utifrån månaderna.

  26. Åh! Har massor med idéer på inlägg, frågor och funderingar just nu.

    Har du fler tips för att få en mer ”stressfri” vardag? Allt från hur man kan gå ner i varv, till hur man kan undvika vardagsstress, hur man som högsensetiv blir bättre på att inte påverkas av stressade kollegor, kursare, kompisar.

    Eller kanske allmänt, om hur man som HSP kan bli bättre på att inte ta på sig andras känslor, skaka av sig känslan av att man ska ta ett socialt ansvar, hur man påverkas mindre av negativa/ledsna/stressade människor. Går det ens? Eller bör man bara bli mer selektivt med vilka man har i sin omgivning?

    Kanske skriva om relationer. Efter och under din utbrändhet fick du omvärdera några relationer? Fick du göra slut med vänner/nära som inte förstod/respekterade dina begränsningar? (kanske för privat fråga – förlåt i så fall ignorera) Fick du nya genom din utbrändhet, kanske pga att du såg på relationer med nya ögon.

    Och skriv gärna om digital detox, läste Katarina Gospic nyaste bok och fick ett uppvaknande. Vi som är så extremt medvetna om allt runt omkring oss, nästan till absurdum. Kritiserar alla möjliga livsval, vanor, dieter, träningsformer, kost, mat, fika men har helt tappat ett kritiskt perspektiv till mobilen, datorn och sociala medier. Varför pratar vi inte mer om sociala mediers hälsokonsekvenser? . Varför konsumerar vi inte mobilen med balans? Varför är inte fler kritiska?

    Tack för du förgyller min vardag med kloka inlägg, sunda tankar och positiv energi!

    1. Precis detta som ”C” skriver ovan vill jag också läsa mer om!! ”Verktyg” hur man som Hsp:are inte ska känna in allt och ta på sig andras känslor. Och mera om relationer…
      tack för en fantastisk och viktig blogg❤️

  27. Hej, jag har en syster som är sjukskriven pga utmattning. Har du tips på hur man som närstående ska hantera detta? Hon vill ogärna prata om det och jag/familjen har svårt att förstå.
    Tack för en härlig blogg! Kram

  28. Först, tack för en fantastisk blogg! Nu till min fråga. Nu har det gått snart 1 år sedan vår son föddes. Och efter en graviditet med 25 extrakilon och stor mage på en liten kropp så är mina magmuskler otroligt försvagade. Magen putar ut som om jag vore gravid och ryggen börjar påverkas negativt. Magmusklerna måste stärkas, även rygg och säte. Är bra på grundaktivering av djupa magmuskelns med sen? Hur tar jag träningen till nästa nivå, och nivån efter det. Jag önskar inlägg med övningar för hemmaträning med egen kroppsvikt, pilatesboll, lättare hantlar och ”gummiband”. Även andra förslag. Skulle vara så otroligt tacksam! Det pratas inte så mycket om vikten av denna träning efter en graviditet så tror sånna inlägg skulle vara otroligt uppskattade av flera! Kram

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..