En uppdatering om min hälsa!

ptfia0
Jag berättade ju att min kropp skapade feber förra helgen för att få mig att vila – ett tecken jag tog på allvar och började justera lite. Det går åt rätt håll och idag känner jag att det börjar ge effekt. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad som känns annorlunda men den bästa beskrivningen är nog att jag börjar känna mig påfylld. Det är långt ifrån perfekt men går definitivt år rätt håll. Vad jag har gjort?

Väljer grönt. Hällde i mig en shot med ingefära, spirulina, vetegräs, lime och äpple idag på lunchen. Väljer grönt när jag ska köpa smoothie eller juice ute för att få i mig de där extra vitaminerna.

Lägger mig lite tidigare. Ambitionen är att lägga mig 21 men i verkligheten har det blivit ca 22-22.30, vilket är en liten förbättring mot den senaste tiden 23.30. Ett steg i taget.

Smörjer mig med magnesiumkräm. Har som uppdrag att försöka använda slut på saker i badrumsskåpet inför flytten för att slippa släpa halvtomma burkar och hittade body butter med magnesium, vet inte hur stor effekt den har men tänker att den borde göra något gott.

Började dricka ett järntillskott under min utbrändhet för att fylla på med extra järn (har alltid varit känslig för järnbrist) och har sedan dess fortsatt. Pausar ibland för att se om jag märker skillnad när jag inte dricker den och får börja varje gång eftersom jag märker sådan skillnad. Känner att det är extra viktigt nu när jag knappt äter kött också. Började alltså nu igen.

Är mer noga med mellanmålen. Och försöker att äta mer.

Rör på mig och är ute varje dag. Sprang och tränade på utegymmet idag, promenerade och yoga en kortis igår, funderar på att gå på en mobility-klass imorgon. Är beroende av frisk luft dagligen.

Det jag verkligen känner ett behov av att ändra är sömnen och kvällsjobbandet. Tänker att det kommer att gå hand i hand då Edith börjar förskolan om två veckor (!!!) vilket förhoppningsvis kommer att gå bra vilket innebär mer arbetstid på dagtid, mindre jobb på kvällstid och därmed kunna lägga mig tidigare. Och en sovmorgon varje helg (vi turas om).

Men nog om mig. Hur står det till med er hälsa? Är så fint om ni vill dela med er! ♥

  1. Elin skriver:

    Jag mår bra! Har haft olika symptom på utmattning det senaste halvåret (blev sjuk i utmattning för 8 år sen), yrsel, extrem trötthet, hjärntrötthet och noll träningslust. Men jag börjar må så himla mycket bättre! Utbrott från en dålig relation, terapi, vila och återhämtning har gjort en sån skillnad. De senaste veckorna har jag börjat kunna genomföra skolarbete, känt mig glad och känt lust att börja träna igen. Det tar tid men det går framåt. Kram till dig Fia!

  2. Hannah skriver:

    Tack för ett bra inlägg!
    Måendet är bra tycker jag. Men precis som din kropp gjorde så sa min ifrån förra veckan. Fick jäääätte ont i nacken. Kändes som en inflammation i hela nacken så ont och obehagligt. Kunde först inte hitta orsaken men såg sedan sambandet.
    Veckan innan hade barnen haft lovvecka och jag hade maxat in med aktiviteter och socialt umgänge= jag stressade runt hela veckan men omedvetet uppdragna axlar.
    Har sedan dess tänkt mkt på vad jag behöver och mår bra av. Jag har kommit fram till att mkt sömn, daglig utomhus aktivitet, bra mat och någon typ av fysisk aktivitet mår jag bra av.
    Detta ska jag försöka göra mer för att må bättre: njuta mer i nuet med barnen och försöka tänka bort alla måsten ibland, yoga mer, äta mer frukt och smoothies.

  3. Elina skriver:

    Hej Fia!
    Det är överlag bra, känner mig stundtals hängig men dricker thé med ingefära och citron så hoppas det ska hålla immunförsvaret starkt. Äter järn och d-vitamin för att försöka undvika att bli sådär hösttrött.
    Nu är jag på väg till stallet för lite fysiska sysslor i kontrast till förmiddagens pluggande.
    Kram till dig 😊

  4. Johanna skriver:

    Din blogg är sä viktig, tack!

    Åh måste googla sådan kräm.

    Kan du skriva om preventivmedel? Om du använder NC, hur tänker du med risken att bli gravid? Vill du dela med dig av ert beslut art försöka skaffa barn ett? Förstår om det är för privat <3

    Jag råkade få en tvåa (nen vi kände att det var okej att ”råka”), men en trea känns inte lika okej. Tycärr har jag därför hormonspiral. Haft typ 3v och är.. i hormonellt kaos.

    Äter mellisar noga, försöker få en promenad i dagsljus per dag och tar järn samt magnesium.

  5. Malin skriver:

    Överlag är nog hälsan rätt bra men jag har sovit för lite i någon vecka nu. En sjuk bebis och för mycket socialt umgänge har gjort mig trött. Jag ska försöka komma i säng tidigare och komma ut i friska luften varje dag. Så hoppas jag på att känna mig piggare snart.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..