Så går du ner i vikt på ett hälsosamt sätt!

Lina: Hej!
Jag tycker att du har ett sund och vettigt tänk kring hälsa. Jag försöker också ha det, men jag har några extra kilon som jag vill bli av med. Så nu brottas jag mellan hälsotänk och viktnedgång-tänk. Har du något klokt svar till hur jag ska tänka. Mina extra kilon gör att jag inte känner igen mig själv och gör att jag inte känner mig bekväm i vissa situationer. Såklart kanske är det självkänslan som behöver jobbad med, men samtidigt är inte mina kilon så hälsosamma. 

Tack för en intressant fråga! Jag vill tro att man kan få båda två, alltså att man kan gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt och att samtidigt som man går ner i vikt känner att man kan hitta en livsstil som blir hållbar och som går att leva med. Men det är klart att för många som vill eller behöver gå ner så krävs det att man gör en lite mer medveten och strikt förändring till en början för att komma igång. Som ni vet så är jag helt emot dieter, kaloriräkning och allt sådant så det kommer jag aldrig att rekommendera. Det behöver handla om så mycket mer än själva viktnedgången, annars är det nog lätt att man fastnar i siffrorna och de snabba lösningarna.

Är fokus på att snabbt gå ner i vikt så kommer du behöver ta till mer extrema (icke hälsosamma) metoder (vilket jag inte rekommenderar). Har du mer tålamod och ett långsiktigt mål som också är att hitta ett hälsosamt och hållbart sätt att leva så lägg fokus på att må bra, inte pressa dig själv och att hitta nya val och att på sikt försöka att göra det hälsosamma till en naturlig del av vardagen.

Jag återkommer ofta till att fokusera på att lägga till istället för att ta bort. Lägg till ett mellanmål eller en frukost. Lägg till en promenad. Lägg till sådant som ger dig mer energi, som gör att du äter dig mätt, som gör att du rör på dig och liknande. Börja lyssna på din kropps signaler om hunger och mättnad. Öka vardagsmotionen, hitta någon form av träning som du gillar. Öva på att äta dig mätt, varken mer eller mindre. Var snäll mot dig själv! Reflektera över hur stress tar plats i ditt liv och hur det påverkar dig. Reflektera över sömnen och beteendet kring mat och ätande.

Det låter mycket nu när jag skriver det men jag vill påminna om att se helheten och att inte fastna i vikt och kilon. Tänk helhet och jobba med dig själv. Låt det ta tid ♥

 

  1. Jag tycker verkligen att folk måste sluta kolla runt vad alla andra gör och säger och äter och tränar hela tiden och BÖRJA LYSSNA PÅ SIN EGNA KROPP. Dieter och kaloriräknande gör inget annat (i min åsikt) än att få dig att stirra dig blind på siffror och inte känna efter vad du egentligen behöver. Och jag börjar bli så trött på alla dessa kommenterar ”energi in energi ut blablablalaaaa”, förklara då varför tex lchf och keto fungerar? Där du äter mycket mer än vad du gör av med, men ändå kan gå ner i vikt? Veganer, äter också mycket mer kalorier men kan också gå ner i vikt? Kan vi bara sluta bry oss om siffror hit och dit och istället lära oss att TA HAND OM VÅR KROPP OCH SJÄL. En sallad här, en chokladbit där, ett hårt styrkepass där, en långsam promenad där. Sova ut en dag där, kliva upp tidigt en dag där. I slutändan måste man fasen ta eget ansvar och börja bry sig om sig själv på riktigt, för att man VILL, för att man vill må bra, orka jobbet, orka leka med barnen, orka träffa vänner, orka vara en bra sambo, orka igenom kalla vintrar och varma somrar, orka åka på semester, orka vara med på olika grejer, ORKA LEVA ETT GLATT OCH LYCKLIGT LIV. I slutändan, vad är det man vill? Jo, man vill må bra, känna sig stark och pigg och njuta av livet. Det gör man inte under stränga förhållanden som kaloriräkning och dieter och att förbjuda sig saker. BÅDE kropp och knopp måste tas hand om.

    Shit trodde inte jag skulle bli så upprörd men detta var visst känsligt. Fan, varför kan vi inte bara äta och träna för att vi tycker om det, istället för att det ska bli ytterligare ett måste i det här livet? Vi har så många måsten redan – tvätta, städa, laga mat, jobba, gå med soporna, deklarera, betala räkningar, besikta bilen, osvosvosv. Träning och kost borde inte vara en av dom, det borde vara hjälpmedel som gör oss glada och ger energi att orka vara on top på dom!

    Mvh 25-årig tjej som haft ätstörningar hela sitt liv men börjar äntligen inse att det finns viktigare saker i livet än nå j*vla siffror på en våg.

  2. Tack! Jag har under ett års tid gått ner 15 kg (gick upp mkt under mina graviditeter) genom att göra som du beskriver. Jag kanske har tur som kan gå ner i vikt så, men det är så himla förminskande att många hela tiden påpekar att jag kommer att gå upp allt eller ännu mer igen. Eftersom jag gick ner i vikt genom livsstilsförändringar som inte är det minsta svåra att upprätthålla hoppas jag att kan hålla min nuvarande vikt.

  3. Det stämmer så himla bra.. O är det enda man ska sträva efter.. Men lätt är det inte om man är en överätare som känsloäter.. Men det är vad jag nu strävar efter… Har slutat räkna kalorier, jag vet väl vad jag borde äta o vilka mängder, det svåra är att göra det o det förstår bara dom med samma problem.. Sen tror jag att det är väldigt olika hur lätt man har att lägga på sig eller inte, givetvis handlar det om vad man äter men också vilket rörelsemönster man är född med o det är också olika men man kan ju givetvis påverka o röra sig mer…

    1. tryckte för tidigt… Ser det med rörelsmönstret så tydligt på vår son. sävlig kille som gillar mat.. Han är 9år nu o tränar 3ggr i veckan plus mkt ute på skola o fritids o hemma… hans bästa kompisar är tvillingar o dom har en mkt osundare livsstil vad gäller maten, men är alltid igång… har varit så sen dom föddes, sover lite o är aktiva hela tiden o pinnsmala.. 🙂 så svårt att förklara för en 9åring varför o hur man ska göra…

  4. Fast alla med en någorlunda bra utbildning inom kost (inte en sån snabbkurs på några veckor du gått) vet att det handlar om plus och minus när det gäller en viktnedgång.
    För att minska i vikt behöver man göra av med mer än man stoppar i sig, simple as that.
    Sen tar det för visso ca 7 år innan fettcellerna bytts ut och inte längre strävar efter att vara många och stora utan bytts ut till nya celler och därav klarar man att hålla den nya vikten utan att tänka på plus och minus. Men en hållbar viktnedgång kräver nog mer disciplin än ”ät ett extra mellanmål eller gå en promenad” samt vetskapen om att det tar TID som du ju skriver.
    Faktum är ju att kroppen inte lägger på sig och bevarar några extrakilon, utan det handlar ju om cellerna och dess förmåga att föröka sig och bli fler och större om en viktuppgång redan skett en gång.
    Därför är det oftast så svårt att bli av med några 2-3 eller 5 kilon eftersom det krävs nya celler för att kroppen ska stanna kvar på den vikt man tänker sig trivas med eller hade från början!

    1. Oj, vad härligt att du klämde in något förminskande också. Det finns mängder med tips och råd om hur man går ner i vikt. Jag tror på hållbarhet och att försöka hitta sådant som fungerar i längden, därav att jag hellre skriver om viktnedgång som i inlägget ovan med att fokusera på mer än bara ”ät mindre”. Att gå ner i vikt handlar inte bara om det uppenbara, alla faktorer som sömn, stress, självkänsla, beteende spelar också in. Jag är övertygad om att människor inte behöver fler dietråd då de finns i överflöd, människor behöver snarare bli stärkta i att sätta sig själv främst och börja lyssna inåt, även det spelar stor roll i hur vi behandlar oss själva och vår hälsa.

      1. Bra Fia, är precis det . Vill ha råd som känns som man kan uppnå och leva efter. Du är superduktig och motiverande 👍🏻😊

    2. Men vilken tråkig kommentar. Varför skriva så nedvärderande? Är det inte bättre att fyra dina bästa tips för hållbar viktnedgång istället för att förminska Fias svar?

    3. Jag la till vakna timmar på dygnet då jag sov mycket när jag jobbade sena kvällar. Det enda jag gjorde var att gå upp lite tidigare och gå nån promenix, inte speciellt mycket. Jag åt mer än tidigare men med lite extra grönkål och grejs som är viktigt men minst lika många kalorier.
      Däremot tog jag bort en ohälsosam relation och slutade då stressa så mycket och där tappade jag ca 7 kg som fortfarande inte är tillbaka! Så tror att i vissa fall handlar det om mer än kaloriräkning! Men du får gärna ha din åsikt men finns ingen anledning att förminska någon annans!

  5. Jag tror faktiskt man kan behöva en metod om man tampas med överflödskilon.

    Jag som ammande har upplevt Viktväktarna som väldigt snällt. Läser man på om dem så tror jag man ändrar bild om dem

    1. Som jag skrev i inlägget så vill man gå ner i vikt snabbare så behöver man ta till andra metoder. Men jag upplever att metoder gör att fokus hamnar fel och att man inte hittar en hållbarhet i det.

      1. Förstår din syn – men det känns som du inte vet vad Viktväktarna representerar. De rekommenderar viktnedgång på 0.5kg i veckan och man får äta aaaaaaaallt (men onyttigt = dyrt och nyttigt = bättre val poängmässigt.. och har man råkat förbruka sina poäng och ändå är hungrig kan man fylla ut med bra saker som frukt oCj ägg). Jag upplever att de lär ut vad vettiga portioner är oCj vad som är bra val. När man sedan når sin målvikt är man med 6v för att se att man kan hålla den. Jag ser alltså inte det ohållbara i den metoden 🙂 ett energiunderskott är ju det enda som ger minus på vågen. Tycker inte heller 2kg/månad är en stor viktnedgång.

        Hoppas du är med på hur jag tänker (och kanske blir nyfiken på att läsa mer om viktväktarna så du vet vad det är).

        Hoppas jag inte lät otrevlig haha. Nattar barn, behöver äta mer och tycker Vv är en sund metod 😉 kram

        1. Jag håller inte med dig Johanna. Visst satsar VV på en långsam viktnedgång men det är ändå så att ett digestivekex innehåller mindre points än 1/2 avokado? Och då kan man fråga sig vad som är nyttigast i längden.
          Det finns ju även forskning gjord i Danmark på viktväktarna att de allra flesta går faktiskt upp nästan allt om inte mer efter en period så frågan är vad som är hållbart över tid då? De flesta som varit med i viktväktarna har varit det förut. Enligt deras egen statistik är många kunder med flera gånger! Hållbart över tid?
          Dessutom innehåller deras egna bars ungefär samma innehåll som en mars? Nyttigt? Nej snarare så att man givet går ner men kanske inte stannar där över tid?

          1. Tycker inte om deras egen mat (får dr ens kalla sina soppor mat? Det är ju… vatten). Förstår din syn också.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..