Tar mitt ansvar och fokuserar på energi!

ptfiask
Som jag återkommit till den senaste tiden så känner jag mig sliten och slut. Idag grät jag rakt upp och ner när Kim kom upp från källaren och sa att jag inte mår så bra. Det var som att en äcklig omvänd energi av ångest vibrerade innanför skinnet och jag kände mig helt färdig. Det är en kombination av:

1. Sover för lite
2. Det pågår en grej i vårt liv som jag inte skriver om här som ligger som en inre stress och gnager
3. Vi får tillträde till nya lägenheten nästa vecka och flyttar snart vilket såklart innebär mycket att göra, packa, fixa osv.
4. Året som varit slet, vilket naggat lite på reserverna
5. Min mens är sen (är inte gravid) vilket gör att hormonerna är kaoz. Ni vet när aaaaallt är fel i kropp och psyke. Som att man inte passar in i sin egen kropp och det är vätskefyllt, svullet, håglöst, svettigt, ful och allt det där sköna man kan uppleva som kvinna när menscykeln inte levererar.

Så jag ställde in kvällens 30 års firande (Kim och Edith är där) för att vara hemma och vila. Gick en promenad med Edith innan de åkte och sedan har jag duschat, kollat Wanderlust på Netflix, ätit en kanelbulle, ätit 4 kakor, druckit en cappuccino, ätit linsgryta med pasta och avföljt 471 pers på instagram.

Och bestämt att januari ska handla om energi. Ska vara så ego att jag sätter mitt mående så långt fram jag kan för att hitta tillbaka till energin. Eller det är inte ego, det är mitt ansvar gentemot min omgivning. Det drabbar fler än mig om jag börjar må dåligt och det vill jag inte. Plus att jag står inför den största och roligaste utmaningen hittills i min karriär och då vill jag verkligen känna att jag kan leverera och njuta av upplevelsen. Så här vill jag hämta energi kommande månad:

→ Ligga i sängen kl 22.15 och gärna ligga en stund på spikmattan då. Gjorde det varje kväll innan barn och saknar det.
→ Behandla instagram som enbart en arbetsuppgift. Publicera och sedan gå ur direkt för att undvika att scrolla. Att jag rensade vilka jag följer är också bra.
→ Hämta energi och närhet hos Kim och Edith.
→ Äta magnesium på kvällen.
→ Röra på kroppen på olika sätt.
→ Prata med vänner och bjuda in mer i tankar och känslor.
→ Undvika att slentrianlyssna på grejer och låta det vara tyst ofta för att rensa tankar och få en stund till reflektion.
→ Hitta den där sköna balansen mellan jobb och fritid igen.

Berättar hur det går längs vägen. Vill ni vara med på ”fokus energi i januari”? Berätta då vad du vill göra för att hitta sådant som ger dig energi just den här månaden. Kramar!

  1. H skriver:

    Vilket bra inlägg! Precis vad jag behövde fundera över i nuläget. Har en energilös och krävande januari framför mig. Så för att motverka det ska jag:
    – prioritera läsning i något som inte är kurslitteratur framför att se på nyheterna på morgnarna när jag äter frukost
    – prioritera rolig och kravlös gruppträning över gympass
    – planera in minst en kväll per helg som är min alldeles egna
    – planera in en resa hem till familjen
    – fokusera på de vänner som ger mig energi och lägga mindre av min privata tid på de som tar energi för tillfället
    – tillåta mig att dagdrömma så mycket jag vill om allt roligt som kommer efter den här perioden

  2. Jag kör en kort yoga-video på kvällen och gör en mysig frukost på morgonen och går upp tidigare för att inte behöva stressa.
    Använder appen Happy Not Perfect för att vara i nuet och samla energi.
    Och det viktigaste, försöker vara ute i dagsljus och naturen!

  3. C skriver:

    Halva januari består av årets tuffast period, där studierna tar upp all min vakna tid. Kroppen skriker redan efter vila och ny energi men i nuläget är det inte möjligt att göra allt för drastiska ändringar. Så delar upp januari i två delar, med olika målsättningar.

    1. Första halvan – då livet kräver massor av mig och jag måste prestera varje dag.
    – Ge kroppen minst 8 h sömn varje natt.
    – Stoppa i kroppen bra energi, näring och inte så mycket snabb energi och socker.
    – Få frisk luft varje dag. En prommis på morgonen & kvällen.
    – Träning, sån som ger energi. Får pausa träningen som jag annars gillar då man tar ut sig till max. Ska prioritera lättare rörelsen. Träningen får inte ta för mycket energi utan ge energi.
    -Äta magnesium, zink, D-vitamin och Jod & Tyrocid som jag fått från en naturläkare.
    – Alla ”måsten”, laga telefon, ringa samtal, boka tandläkartid, boka tid hos gynekologen, städa, rensa hemma, storhandla, kompisar får skjutas upp.

    SÅ typ se till att kroppens behov fylls, även om det är lätt att glömma bort i jobbiga perioder.

    2. Andra halvan
    – Inte boka in nått på helgerna.
    – Ge kroppen återhämtning.
    – Inte pressa mig för mycket med att komma i ordning med allt som har pausats första halvan, typ allt hemma, ansökningar, städning, rensning, ärenden osv. Låt det ta tid att hitta tillbaka och vara i fas med att-göra-listan.
    – Träffa kompisar som ger mig energi!
    – Ställa extremt låga krav på mig själv. Ursäkten, jag vill vara själv och vila ska alltid vara okej.

    Summa kardemumma: Do my best, utifrån förutsättningarna jag har denna månaden.

  4. C skriver:

    JA! Jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Jag har lovat mig själv att ta hand om mig själv från och med nu. Mellan kl 7-14 jobbar jag och då ska alla negativa personer runt mig (ja det finns gott om dessa överallt) inte få sno min energi. Antingen kommer jag vara ”burdus” och säga ifrån eller så kommer jag låta saker rinna av mig. Efter jobbet blir det fullt fokus på familjen. Tanka kärlek och energi och framförallt ge mig själv mer tid till återhämtning. Se till att komma ut i naturen, yoga, läsa en bok eller bara åka iväg och kvällshandla själv (japp, är mitt i småbarnskaoset så det gäller att bli glad för det lilla). Sen ska jag även ta tag i och träffa en läkare. Något i kroppen stämmer inte, kan inte sätta fingret på vad det är. Men någon kanske kan hjälpa mig att komma till rätta med det.
    Bra att du tar upp scrollandet, måste dra ner på skärmtiden!!
    Hoppas att du får en fin vecka!

  5. Helena skriver:

    Finna tid att andas och ta hand om mig själv emellanåt! Promenad, tyst rum, träning, soffa mm. Glömmer bort det ibland och det är så lätt att köra på och hamna i utmattning eller att symtomen börjar visa sig igen. Ska boka in ”möten” med mig själv så att det blir av. Som för många så prioriteras ofta familj, vänner, jobb framför ens egen tid.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..