Ät det du behöver äta idag. Gör det bara!

ptfia frukost-8
ptfiavalio-32
Häromdagen behövde min kropp mer mat än vanligt. Ingenting kändes tillräckligt mättande och jag fick stanna på vägen till kontoret för att köpa en andra frukost. Det var knappt att den mättade så en tidig lunch behövdes. Och en del dagar är det ju såhär – att kroppen behöver extra mycket energi. Ibland får jag frågor om hur mycket man bör äta eller hur lite man borde äta. Och många känner sig oroade över den där extra hungern eller tänker att man måste hålla igen en dag som man inte tränat. Men det är egentligen helt logiskt att det kanske är dagen efter det där hårda träningspasset som du känner dig extra svulten. Och att du känner dig urlakad efter en dag då du fått koncentrera dig ovanligt hårt på jobbet. Både hjärna och kropp behöver energi.

Vi behöver olika mycket energi olika dagar. Vissa dagar har vi nästan ingen botten och det kommer i slutändan att bilda någon form av balans ihop med de där dagarna som vi känner en mer vardaglig hunger.

För att summera så vill jag påminna om att det är fullkomligt normalt att ibland behöva äta två frukostar, känna att ingenting mättar tillräckligt mycket och att ibland inte känna sig lika hungrig. Det är naturligt och det jämnar ut sig i slutändan.

Lyssna in hur energikrävande din kropp är för dagen och ge den vad den behöver. Var inte rädd för att äta en extra portion eller ett extra mål. Och ät dig alltid mätt. Inte sådär obekvämt proppmätt såklart, men helt vanligt mätt. Ät inte bara det som ligger på tallriken eller det som ser ut att vara ”tillräckligt lite”.

Ät dig mätt utifrån det du behöver just nu.

En liten påminnelse som jag skrev för prick två år sedan. 

  1. Petra skriver:

    Har funderat såå länge på detta inlägg o varit både arg o ledsen på dig. För med oss som överäter/ känsloätare går det inte att äta när man tror att man behöver o då äter man ofta mer än man behöver o det leder till övervikt.. har fått höra så många ggr att det är bara att sluta, sluta med socker osv så blir du smal..

    Men jag förstår precis vad du menar o efter typ 30års bantande (är 46) är det precis det jag önskar att uppnå, lyssna rätt på kroppen, äta lagom osv. Så jag tänker nån lop till o vet att jag måste lära mig att lyssna på vad kroppen behöver vad gäller mat o inte lyssna till den lille på axeln.

    O att den tanken är det enda sunda i vårt vridna samhälle om kroppshets.

    Tack.. Du är verkligen en förebild o viktig för den generation som fortfarande går att rädda.. 😉

  2. Kri skriver:

    Tack för det här inlägget. Har haft problem med ätstörning från och till sen jag var typ 20 (25 nu) och kbtade mig hos duktig psykolog i nästan 2 år, vilket ju hjälpte jättemycket och jag kände mig helt frisk när vi sa hejdå. Men ibland trillar jag tillbaka i onda mönster och jag skuldbelägger mig för att jag är ”onormalt hungrig/sötsugen” osv osv. Nu är jag i en sån dum period och då passade detta inlägg så bra.

    1. PT-Fia skriver:

      <3 <3 <3 Kramar!

  3. Jonna skriver:

    Hej! Ibland frågar du om önskeinlägg och här kommer en önskan från mig: tips på hur en får kontroll över SALTsuget 😀 det finns så många varianter på kakor, bullar, glass etc för de som har ett starkt sötsug men jag hittar aldrig tips för oss som vill ta kontroll över saltsuget 🤔 Jag älskar chips, popcorn, dipp, oliver, starka ostar etc. och vill helst ha det varje dag men mår såklart inte bra av det. Vill gärna förebygga suget och ha alternativ så att jag istället kan njuta av ovanstående ibland, inte för ofta eller inte alls.
    Har du idéer?
    Kram och tack för en toppen-blogg!

  4. H skriver:

    Så sant! När jag flyttade hemifrån så tyckte jag att just det var skönt, att kunna äta när och hur jag ville utan att någon reagerade på det. Inte för att min familj på något sätt var negativa men det förväntades ju att man skulle äta vissa tider och man valde inte maten själv.
    (numera tycker jag det är jätteskönt att besöka föräldrar eller svärföräldrar och bara få allt serverat)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..