I annonssamarbete med VALIO

10 tips till dig som vill börja springa!

/ Annonssamarbete med Valio /

ptfia1-94
ptfia1-113
”Hur ska man komma igång med löpningen?”

”Vad ska man äta efter träningen?”
Det här är två av de vanligaste frågorna jag får så tänker att vi benar ut det ordentligt.

Här är 10 tips till dig som vill komma igång med löpningen:

1. Börja med att lägga till några löpsteg på din promenad.
2. Avancera till att springa mellan några lyktstolpar och varva med promenad.
3. Sänk ambitionsnivån. Pressa inte väg dig på att köra flera kilometer på en gång.
4. Utrusta dig med bra skor som är snälla mot dina fötter.
5. Klä dig för uppdraget. Välj kläder som känns sköna och motiverande. Undvik plagg som är tunga och hänger och slänger.
6. Utmana dig själv och din kondition med intervaller. Gärna i backe!
7. Spring tillsammans med en vän för att utmana och uppmuntra varandra.
8. Testa att springa/jogga/lunka utan musik för att öva på att peppa dig själv med dina tankar. ”Jag kan”, ”jag kan”, ”jag kan”.
9. Fyll på med energi före och efter träningen.
10. Fortsätt när det känns tungt. Prova igen. Och igen. Tillslut kommer dagen då det plötsligt känns lite lite lättare. Det är belöningen!

ptfia1-119
Hur kan man tänka när det gäller mat efter träningen då? 

Det viktigaste: Vi behöver fylla på med energi efter träningen. Gärna direkt eller så fort som möjligt. Kroppen behöver snabb energi att jobba med i återhämtningen. Visst kan man äta avancerade pulver och ”träningsprodukter”, men det viktigaste är att man äter något och det mesta fungerar.

Ett bra alternativ som är lätt att plocka med sig och suga i sig direkt är Valios nya drickyoghurtar. Båda är laktosfria och innehåller hela 15% frukt. De är boostade med den unika bakteriekulturen LGG, som råkar vara världens mest väldokumenterade probiotika.

ptfia1-93
Upplever att det är väldigt många frågetecken och press kring just vad man kan och inte kan äta efter träning. Det allra viktigaste är alltså att man äter!

  1. Lotta skriver:

    Fast ofta är det ju så mycket socker i de där drickyoghurtarna. Hur mycket är det i dessa? Eller sötningsmedel? Måste ju vara bättre med en banan eller nötter eller liknande? Har också läst att om man äter något mer socker direkt efter träning så måste kroppen ”ta hand om sockret” och lägga energin på det jämfört med om man äter något utan socker. Stämmer inte det?

    1. C skriver:

      Jag funderar också kring samma sak 🙂

    1. PT-Fia skriver:

      Man väljer givetvis det man själv vill och gillar. Vill man ha en sådan här produkt så rekommenderar jag de här eftersom de innehåller mindre socker och mer frukt och bär än andra alternativ. Vet inte exakt vad du läst så vågar inte svara på det, men har fått lära mig att snabba kolhydrater är bra att fylla på med efter träning. I rimlig mängd såklart

  2. elsa skriver:

    alltså om man tränar typ varannan dag eller mer sällan _behöver_ man inte äta efter träning så länge man möter sitt kaloribehov under dagen. Dina tips för att komma igång med löpningen är superbra, men det känns dumt att stressa folk att de ”måste” äta något direkt efter för annars återhämtar de sig inte. om jag var tveksam till att börja springa skulle jag snarare känna att det låter extra krångligt att behöva tänka på att alltid ha mellanmål hemma/behöva ha med sig det överallt. Den här översiktsstudien tar upp detta: https://jissn.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/1550-2783-10-5?site=jissn.biomedcentral.com .

    1. PT-Fia skriver:

      Fast å andra sidan så är det oroväckande många (speciellt kvinnor) som äter på tok för lite. Upplever att det är viktigt att påminna om att stoppa i sig något efter träningen eftersom det är så många som inte äter eller äter för lite. Vad man väljer att äta är såklart upp till var och en, det här är ett alternativ som finns om man vill.

  3. Louise skriver:

    Vilket peppande inlägg!! Jag tänkte på det där med mat efter träning… När jag är ledig gillar jag att styrketräna direkt efter frukost, kanske 30 minuter efter. Tränar i ca 50 minuter. Hur viktigt är det att jag äter efter träningen då?! Jag är liksom inte så sugen! Planerar dessutom mitt matintag efter Viktväktarna och jag har ju bara ett visst antal points per dag 😊Hur ska man tänka?!

    1. PT-Fia skriver:

      Vad roligt att höra! <3 Fyll på med något litet. Det behöver inte vara ett helt mål, men gärna någonting

  4. Sara skriver:

    Fina tights var är de i från? ☺️

    1. PT-Fia skriver:

      Empire woman har jag för mig 🙂

  5. Tack för tips! Behöver lite motivation till löpningen 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..