Snäll träning torkade mina tårar

ptfa-5
Jag kom till kontoret, energilös. Satte mig i fåtöljen jag alltid hamnar i och undrade hur fasiken jag skulle få något gjort. Tårarna svämmade över under ögonlocken och jag grät för andra gången den morgonen. Första gången var när Edith vägrade ta på sig skorna och jag hade noll kraft att bli arg, så jag blev ledsen istället. Ni vet, den känslan.

Hade tänkt gå och träna innan lunchen men i stunden med morgonens andra gråt och kraftlösheten så kändes det omöjligt. Började argumentera med mig själv i huvudet. För och emot. Tillslut så samlade jag ihop mig själv och gick iväg till träningen. Lovade mig själv att göra minsta möjliga utan att pressa. Väl på plats så var jag utanför kroppen länge, som att jag stod utanför mig själv. Allt var jobbigt, motigt och jag var skör.

Men tillslut så hände något och jag hittade ner i kroppen. En rörelse i taget. Här och nu. Tankarna stillnade. Här och nu. Och även fast jag knappt tog i, även fast jag inte orkade mycket och även fast jag inte pressade mig så var jag som pånyttfödd efter. Plötsligt så var hela mitt väsen mer i balans. Sinnet kändes klarare och jag hade ett snällare perspektiv. Starkare.

Tack till mig själv för att jag tog det kloka beslutet att ge mig själv mjuk träning när jag kände mig som svagast.

  1. Linn skriver:

    Så känner jag allt som oftast efter endast 10 minuter på yogamattan. Det är bara några rörelser och djupandningar som krävs för att ”landa”. Ibland mer och ibland mindre och ibland är tröskeln förbaskat hög. KRAM! ♥️

    1. PT-Fia skriver:

      Så fint! <3 Kram!

  2. Åh! Nånstans blir jag glad att läsa ditt inlägg! Såklart inte att du är energilös, men vad lite träning kan göra, med betoning på lite. Det kan räcka att bara sträcka ut kroppen i några minuter eller stå på huk en kort stund för att man ska få igång flödet i kroppen igen. Ofta påminner jag mig om det, att det lilla är så jäkla enough!

  3. Ninni skriver:

    Tack för att du är så ärlig och genuin!!! Känner sig mer ”normal” efter att man läst dina blogginlägg! 😄❤️

  4. Här kommer en liten fundering från min sida. Ditt mående verkat svänga mycket, det låter nästan som du lider av PMS eller PMDD. Har du provat att kartlägga ditt mående efter din menscykel? Jobbiga perioder är runt ägglossning, och veckan innan mens. Jag själv fick stor försämring efter 30år och efter första graviditeten. Jag blir orkeslös, gråtmild, arg och får en känsla av att tappa kontrollen. Jag tycker att vetskapen om att det ”bara” är PMS är en viss tröst samt lättare att planera livet efter. Jag försöker ta det lugnare de dagarna. Alla är vi olika, men jag ville bara så ett tankefrö. Hoppas du mår bätte under dagen.

    1. PT-Fia skriver:

      Tack för omtanken! Mitt mående grundas i något som jag inte kan berätta om just nu. Kram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..