Forget big change, start with a tiny habit

 

header

Påsken kom och gick och bjöd på välbehövlig vila, bus och tid för att skrota. Gott! Nu är det full fart igen med skolarbete och på lördag har vi sen en heldag i Göteborg tillsammans med gänget innan #ennygodvana har nått slutstationen. Jag tänker – förstås – fortsätta vidare med nya goda vanor, det är absolut min plan. Det vore svårt att göra något annat än det, efter att jag fått känna vilken god känsla i kroppen som det kan ge. Här, mina viktigaste feel-good insikter:

  • Att ta det lite mer piano i vardagen, komma ihåg att andas djupt och ibland liksom ”sucka av mig” stressen genom ett par utandningar.
  • Att ha en plan för min mat och träning, en som känns rimlig och ganska rolig för då blir det också av.
  • Att fylla upp med mellanmål för att inte bli vrålhungrig framåt kvällen.
  • Att använda självkännedomen och känslorna i kroppen för att avgöra när jag ibland behöver gå en lång omväg runt vissa affärer eller be om en extra stor, lång kram.
  • Att sammanfatta dagen, måendet och inkludera några saker jag känner tacksamhet och glädje över.
  • Grönt kan vara gott. Inte alltid – men oftare än vad jag tror.

Jaa jag tänker tänka annorlunda. Istället för ”Jag måååste sluta göra si eller äta så” så inser jag nu att minska eller byta ut är rimligare. Snällare. Mer funkis. Och det blir av, till skillnad från ”sluta” som bara fungerar en stund och sedan ger ett misslyckande, en överdos av dåligt samvete och känslan av att det ändå inte är någon idé. För jag tänker att det är avgörande att få lyckas med den eller de satsningar man väljer ut åt sig själv. Och att få känna sig stolt och glad, piggare och lite oövervinnerlig, lite: ”I can do this!”

Just ikväll upplever jag lite separationsångest, så är det alltid för mig när något bra eller trevligt närmar sig sitt slut. Jag skulle nu vilja anlita

magic wand
en PT, en PP (personal pepper), en kock och en städfixare! Då skulle livet rulla på rätt smärtfritt. Jag skulle få hjälp, råd, spark i baken, hälsosam mat och allt detta i ett rent och trivsamt hem. Underbart? Jaa! Realistiskt? Nej tyvärr…

Så jag gör istället vad jag kan själv. Adrienne kommer till exempel bli min nya kompis när det blåser. Ja ni vet ”yoga with Adrienne” som jag skrivit om tidigare. Idag körde jag passet ”Grounding into Gratitude” och jag har hittat något att hålla i handen en tid framöver, nämligen ”31 days with Adrienne” 😀 Sen skulle jag önska någon form av lappar med små utmaningar, pepp-budskap, goda tankar, övningar eller nästan lite vad som helst som avskedspresent. Emma och Camilla, när ni läser det här… *blink blink*. Bara att veta att det finns något kvar skulle kännas så fint, så att det inte går från 100 till 0 med en gång liksom ;o) ;o)

Sen hoppas jag att vägen som leder mot Nya Goda Vanor har blivit tillräckligt upptrampad så att jag ska hitta den och hålla den ifrån att växa igen på egen hand.

20140711_133927

Kram och Kärlek

/Angelika

LOADING..