Hur mycket påverkar egentligen DU klimatet? Gör testet.

Det är mycket snack om klimatet nu, vilket är suuuperviktigt. Men är du egentligen medveten om hur mycket du och ditt hushåll påverkar jorden?

Själv tänker jag att jag lever rätt bra. Jag lever växtbaserat, väljer tåg om jag reser, åker kommunalt istället för bil, har inte flugit utomlands på flera år, shoppar väldigt sällan, återvinner allt jag kan, handlar ekologiskt, väljer miljömärkt el och släcker alltid lampor om jag inte är i rummet etc…

Men när jag gjorde ett test om detta så är jag fortfarande en skurk. Jag och mina barn släpper visserligen ut närmare hälften av det som är det globala målet 2020. Och det kändes härligt att höra. Vi tillsammans beräknas släppa ut ca 4,89 ton CO2 per år. Snittet i Sverige ligger dessvärre på 11 ton per år och hushåll, & målet är att komma ned till 7 ton per år och hushåll. till år 2020.

Men trots att vi uppenbarligen ligger under snittet så lever vi som att vi hade 2,1 jordklot!!! Det känns ju helt fruktansvärt.
Tillsammans MÅSTE vi hjälpas åt att göra skillnad, vi har bara en jord!

Vill du beräkna hur du och ditt hushåll lever?
Dra in och gör ett test HÄR!!!

Och när du gjort det och kanske känner att du åtminstone kan minska din köttkonsumtion ;) Då kan du alltid laga det här receptet… En svinenkel middag som jag slängde ihop ikväll.

Img 0278

En supersnabb & enkel middag som också är supergod. Älskar dessutom hur fint äpplena flyter in i smaken. Rätter med äpplen är mer än välkommet nu när naturen ger oss så mycket av den varan.

🍏
🌿
SNABB RÖDCURRY MED TOFU & ÄPPLE
🌿
💚
Häv ned 1 påse (ca 500g) frysta WOKGRÖNSAKER (jag körde eko från Änglamark med gröna bönor, röd paprika, palsternacka, morot & lök) i en het panna med OLJA tillsammans med 2 syrliga ÄPPLEN som du skurit i bitar.
💚
Skär ned ett block med TOFU (ca 400g. Jag använder eko extra hård YiPinSoya) i kuber i pannan.
💚
Häll över 1 brk (400ml) KOKOSMJÖLK, 1-2 msk RÖD CURRYPASTA (Välj valfri röd eller grön beroende på vad du gillar för styrka och smak) & 1 msk TAMARI (alt japansk soja om du tål/vill ha gluten), pressa över 1/2-1 LIME och koka ihop.
💚
Klipp ned ½ kruka färsk KORIANDER (om du gillar det, lika gott utan), smaka av med SALT och servera med RISNUDLAR (eller ris) och färsk CHILI och resterande KORIANDER.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..