Träning och stress

Träning är bra för kropp och hjärna!

Träning är bra för kropp och hjärna!

Just nu är jag på väg till Portugal för att åka på träningsresa tillsammans med drygt 100 vuxna och drygt 100 barn(!). Blir fullt ös med andra ord. Jag har valt att inte ta med resten av min familj, känns väldigt märkligt, men samtidigt ger det mig utrymme att fokusera på alla familjer jag ska träna samt att få möjlighet till att skriva på min roman. Perfekt kombo! Eftersom jag kommer sakna barnen får en härlig bild från i somras på mig och Tilde symbolisera detta inlägg.

Förra veckan var jag på en intressant föreläsning på GIH med professor Michail Tonkonogi och docent och leg läk Eva Andersson som handlade om träning och stress. Jag lovade er som följer mig på Instagram (@teresealven) att sammanfatta viktiga punkter – och att träning är bra för så mycket mer än att forma kroppen blir tydligt när man läser listan nedan:

Fysisk träning för att motverka och förebygga stressrelaterad ohälsa

  • Bäst för att motverka och förebygga stress är att kombinera styrka och kondition. Stretching och annan lågintensiv träning verkar inte ha samma effekt.
  • Fysisk aktivitet ger ändrade halter av endorfiner och monoaminer (signalsubstanser i nervsystemet) och reducerad halt av kortisol (höga halter av kortisol stressar kroppen).
  • Fysisk aktivitet förbättrar välbefinnandet och sömnen.
  • Fysisk aktivitet motverkar minskad volym av hippocampus (hjärncentra för minnet) som ses vid depression.
  • Fysisk aktivitet är lika bra som samtalsterapi eller läkemedel vid mild till måttlig depression.
  • För den som är stressad kan fysisk träning i hemmiljö som inte kräver att man går någonstans eller behöver särskilda träningskläder vara bra att starta med. Det gäller att minska antalet måsten. Steg två är att vara i naturen, sedan kan man träna med andra (som på gym) utan att behöva interagera med andra och så vidare …
  • Det är bra att jobba på att höja sin egen stressnivå, vi kan inte påverka alla stressmoment som finns runt omkring oss även om en del går att ta bort.

Ut och träna! Rekommenderad mängd: styrka 3 ggr/v och kondition 2,5 timmar per vecka.

  1. Ja tänk vad bra. Jag är så GLAD att vara en träningsmänniska. Tack för sammanfattning av föreläsningen jag själv inte kom iväg på. Bekräftelse på det jag själv känner av min träning.

    Ha en underbar resa nu! Jag ska hålla utkik på Instagram under vår egna familjeträningsresa till Mythos Beach. KRAM!

Comments are closed.

LOADING..