Turistträna – bästa tipsen till träning på semestern

Träna på semestern är ett skönt avbrott mot långa stunder i solstolen. Här är mina bästa knep för semesterträning - enkelt, effektivt och smidigt.

Stående roddrag.

Stående roddrag.

Jag är långt ifrån ensam om att fly vinterkylan i Sverige över vintern. Många svenskar reser till varmare breddgrader och även om slappa dagar vid poolen ihop med färgglada fruktdrinkar är det du mest längtar efter innan avfärd kryper det lätt i benen efter ett tag. Då är det bra att även vara förberedd för träning.

Träning med gummiband kan ske på egen hand - eller ihop med barnen när de vill vara med.

Träning med gummiband kan ske på egen hand – eller ihop med barnen när de vill vara med.

I min resväska lägger jag alltid ett par löparskor och minst en uppsättning träningskläder, lite beroende på hur länge jag är borta. Du vill ha möjlighet att kunna träna om suget faller på.

Turistträna tidigt på morgonen

Reser jag till städer tar jag gärna en joggingtur tidigt på morgonen för att upptäcka staden utan att trängas med andra turister och stressade stadsbor. Allt fler hotell förstår det ökade intresset för löpning och det finns ofta kartor – och ibland även utmarkerade löpspår – för den som vill ta en runda. Tack vare gps i mobilen är det svårt att springa vilse … och skulle du ta fel på någon väg, se det som extra bonusträning! Bästa starten i storstaden, dessutom får du upp aptiten och kan njuta extra mycket av hotellfrukosten.

Träning på stranden

På solsemestern kan du även kontra med övningar på stranden, eller vid poolen. Med egna kroppen kommer du långt – och har du barn kan du passa på att använda dem i träningen. Annars är ett tips att plocka ner ett gummiband i bagaget. Det väger inget och tar liten plats, men det möjliggör många olika övningar. Funkar även fint för träning på hotellrummet om du inte vill träna med publik.

Träning i hotellgymmet

Många hotell har egna gym, själv kollar jag gärna upp vad det finns för möjlighet till träning, särskilt om jag är borta längre än en vecka. Mina bästa semestrar är de där vila och träning blandas. Utan det ena är det andra inte lika härligt. Det där med balansen ni vet. Så när du bokar hotell och har ett par att välja mellan – kolla gärna in bilderna på gymmet. Har de ett fint träningscenter brukar det alltid finnas bilder på det på hemsidan.

Tips för träning i hotellgymmet är att göra ett cirkelupplägg eller träna övningar två och två innan vila: då går träningspasset fort, du får upp pulsen samtidigt som du jobbar med styrkan och du får mycket tid över till resten av semestern.

Ha en härlig semester med mycket rörelseglädje!

Springa med motstånd. Rolig aktiv lek!

Springa med motstånd. Rolig aktiv lek!

LOADING..