Favoritövning i gymmet!

Jag älskar antirotation där hela kroppen spänns och aktiveras för att kunna utföra övningen korrekt och effektivt. Testa nästa gång du går till gymmet.

Startposition innan du för armarna i en vid båge framför kroppen.

Startposition innan du för armarna i en vid båge framför kroppen.

En av mina favoritövningar i gymmet är antirotation, eller bålrotation. Kärt barn har många namn … Senast i förmiddags tränade jag övningen när jag körde ett styrkepass i gymmet (på SATS Odenplan tränade jag – bilderna är dock från Thailand).

Jag kör övningen i dragmaskinen och sätter fast trissan ungefär i axelhöjd. Sedan tar jag tag med båda händer i handtaget, sträcker på armarna framför mig och spänner bålen. Med bibehållna rakna armar roterar jag sedan ett halvt varv så att händerna kommer så långt bort från maskinen som möjligt, därefter bromsar jag rörelsen på väg tillbaka.

Grym övning där hela bålen aktiveras men även armar, skuldror och stabilitet i hela kroppen får sig en utmaning. Jag som spelar mycket tennis känner att det är extra bra att träna rotationer och rörelser i sidled, men alla har såklart nytta av övningen.

Slutposition. Därefter bromsar du tillbaka till startläget.

Slutposition. Därefter bromsar du tillbaka till startläget.

LOADING..